Sådan Bliver Du Boganmelder

Sådan Bliver Du Boganmelder

At arbejde i bogudgivelsesbranchen kan være et ideelt valg af karrierevej for alle, der elsker bøger. En populær jobtitel for bogelskere inden for forlag er som boganmelder, der læser bøger og skriver om dem. Hvis du kan lide at læse og har stærke skrivefærdigheder, kan en karriere som boganmelder være ideel for dig. I denne artikel læser vi om, hvordan det er at arbejde som boganmelder, og udforsker en liste over trin, der kan hjælpe dig med at starte din karriere som boganmelder.

Relateret: 29 af de bedste job for bogelskere

Hvad er en boganmelder?

En boganmelder er en professionel i forlagsbranchen, der vurderer bøger på deres kvalitet og skriver om deres læseoplevelser. Boganmeldere kan arbejde for forlagsvirksomheder eller publikationer, der dækker litterære emner, da de kan tilbyde indsigt i de bøger, de anmelder, til forlag og potentielle læsere. Mange boganmeldere starter deres karriere med at arbejde på freelancebasis, hvilket giver dem mulighed for at vælge de projekter, de påtager sig, og øve sig i at anmelde i forskellige genrer.

En boganmelder kan specialisere sig i et bestemt emne eller genre, når de først etablerer sig i branchen, såsom romanske romaner, ungdomslitteratur eller historisk fiktion.

Relateret: 13 job at arbejde i forlag

Hvad laver en boganmelder?

En boganmelders hovedansvar er at skrive anmeldelser om bøger, de læser. En boganmelder kan fokusere på et bestemt område af en bog, som de finder imponerende, såsom stærk karakterudvikling, engagerende plotpunkter og effektiv brug af litterære redskaber. Boganmeldere kan også identificere elementer i en bog, som de mener kunne forbedres, såsom hvis en bog har uoverensstemmelser i sit plot, indeholder faktuelle fejl eller kunne drage fordel af stærkere skrivning.

Når du skriver en anmeldelse, læser en boganmelder typisk en bog i sin helhed og tager detaljerede noter, som de bruger til at udarbejde artikler eller anmeldelser, der beskriver deres læseoplevelse.

Relateret: Læse bøger for et job

Sådan bliver du boganmelder

Her er nogle trin til, hvordan du starter din karriere som boganmelder:

1. Læs ofte

Tag dig tid til at læse så ofte du kan. En af de vigtigste egenskaber ved en boganmelder er, at de elsker bøger, så hyppig læsning kan vise din kærlighed til at læse ved at opbygge en liste over bøger, du kan diskutere efter at have afsluttet dem. Dette kan hjælpe dig med at udvikle læse- og forståelsesfærdigheder, der kan informere dit arbejde som boganmelder ved at give dig mulighed for at øve dig i at læse forskellige typer bøger og identificere interessepunkter.

Du kan finde bøger om næsten ethvert emne af interesse, så du kan prøve at læse en række bøger i forskellige genrer for at afgøre, hvilke typer bøger du bedst kan lide at læse og kritisere.

2. Overvej en bachelorgrad i litteratur

Tænk på at forfølge en bachelorgrad i litteratur. Selvom der ikke er specifikke uddannelseskrav for at blive boganmelder, gennemfører mange boganmeldere en bachelorgrad i litteratur eller et nært beslægtet emne for at udvikle deres viden om bøger og litteraturelementer, som de kan fokusere på i anmeldelser. Dette skyldes, at en bacheloruddannelse i litteratur kan give dybdegående træning i, hvordan man bruger litterære enheder, effektivt skaber alle elementer i en bog og overvejer forskellige aspekter af en bog gennem kritik.

At fuldføre en bachelorgrad kan også hjælpe med at adskille dig fra andre kandidater, der ikke går på college, da det at have en grad kan identificere dig som kvalificeret og dedikeret til din branche.

Relateret: Hvad er en litteraturgrad? Fordele, kurser og færdigheder

3. Begynd at anmelde bøger på egen hånd

Begynd at skrive anmeldelser af bøger, du læser. Ved at skrive et par boganmeldelser, før du søger udgivelse, kan du udvikle dine færdigheder som anmelder og afgøre, hvilke anmeldelses- og kritikteknikker der fungerer bedst for dig. Du kan forberede dig på at skrive boganmeldelser ved først at læse nogle offentliggjorte boganmeldelser fra etablerede publikationer og overveje, hvad der gør hver af dem succesrige og engagerende. Når du har en idé om, hvad en boganmeldelse skal indeholde, og hvordan du kan formatere den, kan du begynde at skrive anmeldelser af bøger, du læser for fornøjelsens skyld.

Denne proces kan også hjælpe dig med at starte din karriere som boganmelder ved at give dig nogle få skrifter, som du kan indsende til potentielle arbejdsgivere eller publikationer for at gøre dem fortrolige med din anmeldelsesstil og -evner.

4. Byg en læserskare

Præsentér dine anmeldelser for offentligheden, og prøv at fastholde en gruppe af faste læsere. Du kan gøre dette ved at udgive boganmeldelser uafhængigt på en online platform, såsom et socialt medie eller et websted for oprettelse af indhold. Opbygning af en læserskare kan hjælpe dig med at etablere dig selv som boganmelder ved at skabe et fællesskab, der engagerer sig i dit indhold og ønsker at høre din kritik, hvilket kan fremhæve din ekspertise til potentielle arbejdsgivere og udgivere.

Mange håbefulde boganmeldere starter med at lave videoanmeldelser, hvor de diskuterer deres kritik verbalt, hvilket kan introducere dig selv og din personlighed til offentligheden og relatere dine personlige karakteristika og interesser til bogudgivelsens verden. Du kan dog også skrive boganmeldelser, som du poster på sociale medier eller andre platforme for at give publikum og potentielle arbejdsgivere en chance for at sætte sig ind i din skrivestil.

5. Søg arbejde som boganmelder

Send dine boganmeldelser til publikationer, og se efter jobåbninger for boganmeldere. Da mange boganmeldere går ind i branchen og arbejder på freelancebasis, kan nogle af dine første betalte muligheder komme fra at indsende anmeldelser, du allerede har skrevet, til publikationer, der dækker boganmeldelser. Du kan også kigge efter freelance-muligheder online gennem en internetsøgning eller ved at besøge websteder, der annoncerer og udgiver boganmeldelser for at finde publikationer, der beder om anmeldelser.

Hvis du ønsker at arbejde for en bestemt virksomhed eller publikation, kan du også kontakte fagfolk i deres anmelderafdeling for at spørge om mulighederne for at arbejde for dem som anmelder.

Færdigheder for en boganmelder

Her er et par færdigheder, som en boganmelder måske har brug for:

• Fremragende læse- og forståelsesevner
  • Stærke skriveevner
  • Tidsstyringsevner
  • Kommunikationsegenskaber
  • Kritisk tænkeevne

Malou Skaarup
Malou Skaarup At arbejde i bogudgivelsesbranchen kan være et ideelt valg af karrierevej for alle, der elsker bøger. En populær jobtitel for bogelskere inden for forlag er som boganmelder, der læser bøger og skriver om dem. Hvis du kan lide at læse og har stærke skrivefærdigheder, kan en karriere som boganmelder være ideel for dig. I denne artikel læser vi om, hvordan det er at arbejde som boganmelder, og udforsker en liste over trin, der kan hjælpe dig med at starte din karriere som boganmelder.