Sådan Arbejder Du Med Succes På Et Filmsæt

Hvis du er interesseret i at lave film, kan du godt lide at arbejde på et filmsæt. De fleste sæt består af en bred vifte af teammedlemmer, som hver udfører specifikke opgaver for at sikre, at en film portrætterer den rigtige historie, som forfatteren, instruktøren og filmskaberen sigter efter at fortælle. Da filmindustrien er meget populær og udfordrende at arbejde i, er der mange forskellige strategier, du kan følge for at finde og få en rolle på et filmsæt. I denne artikel gennemgår vi, hvad et filmsæt er, de forskellige job, der er involveret i et, og hvordan man arbejder på et filmsæt.

Hvorfor arbejde på et filmsæt?

Et filmsæt er, hvor skuespillerne og besætningen i en film samles for at optage forskellige scener i filmen. Mange medarbejdere vælger at arbejde på et filmsæt, fordi de kan få en førstehåndsoplevelse af, hvordan filmskabelsesprocessen er fra start til slut. Størrelsen af ​​et filmsæt afhænger typisk af filmens budget og typen af ​​slutprodukt, du laver. For eksempel kan en spillefilm have et stort filmsæt med flere stillinger, mens en uafhængig film typisk indeholder et lavere budget og færre filmholdsmedlemmer.

Relateret: 15 filmskabende job i underholdningsindustrien

Film sæt jobstillinger

De typer af positioner, du kan finde på et filmsæt, kan typisk variere afhængigt af filmen, dens budget og dens størrelse. Almindelige jobstillinger for filmsæt inkluderer typisk:

Retning afdeling

Instruktionsafdelingen består typisk af roller som en direktør og deres assisterende direktører. De fleste instruktører træffer typisk et flertal af beslutningerne om en film. De er typisk ansvarlige for at tage forfatterens manuskript og bringe det til virkelighed baseret på deres egen vision og idé om filmen. Instruktører sørger ofte for blokering til rollebesætningsmedlemmerne, beslutter sig for lokationer og rekvisitter til kommende scener, vælger farveskemaer og tilbyder instruktioner, som besætningen skal følge, når de optager filmen.

Direktørassistenterne fungerer typisk som det primære kontaktpunkt mellem direktør og besætning. De sørger for, at filmen kører problemfrit og forbereder alle medvirkende og besætningsmedlemmer til kommende scener.

Relateret: Direktør vs. Associeret direktør: Nøgleforskelle

Produktionsafdeling

Producenterne og andre medlemmer af deres team håndterer typisk filmens økonomiske aspekter og overordnede operationer. En producent arbejder ofte tæt sammen med instruktøren for at sikre, at de skaber et stærkt slutprodukt, mens de holder sig inden for budgettet. De finder typisk finansiering til filmen og samler besætningsmedlemmerne. Efter at medarbejderne har optaget filmen, overvåger produktionsafdelingen testvisningerne og giver den endelige godkendelse af filmen før dens udgivelse.

Relateret: Guide til, hvordan man bliver tv-produktionsassistent

Kamerabesætningsmedlemmer

Kameraholdet består af medarbejdere, som alle betjener kameraer og monitorer. De optager typisk forskellige scener gennem filmen for at sikre, at de modtager optagelser i henhold til instruktørens vision og vejledning. Medarbejdere, der ofte arbejder på et kamerahold, er fotografidirektøren, som leder kameraholdet på bestemte teknikker og metoder til at filme forskellige scener og kameraoperatører. Disse kameraoperatører bruger deres videooptagelsesfærdigheder til at holde kameraet og komme ind i de rigtige placeringer til at optage scener fra den nødvendige vinkel for at fange visuelt tiltalende optagelser.

Lyd- og lysafdeling

Lys- og lydafdelingen rummer medarbejdere, som fanger filmens lyd- og visuelle aspekter ved hjælp af mikrofoner og lys. Medarbejdere i lydafdelingen består af bomoperatørerne, lyddesignere og produktlydmixere. De optager typisk al lyd, der høres i en film, inklusive dialog, lydspor og baggrundsstøj. Dette team er ansvarligt for at sikre, at filmen er tiltalende at høre, og at omgivende lyde balancerer godt med skuespillernes dialog.

Lysafdelingen består af en gaffer og andre elektrikere, som planlægger filmens lysskemaer og sikrer, at det implementeres effektivt under optagelserne. De planlægger typisk at bruge deres viden om farveskemaer til at sikre, at de passer ordentligt sammen med karakterernes outfits, rekvisitterne og indstillingerne. De fleste belysningsmedarbejdere arbejder også på at sikre, at belysningen fanger den følelsesmæssige historie, som instruktøren forsøger at kommunikere gennem farveteori og følelsesmæssig historiefortælling.

Relateret: Hvad er farveteori?

Rekvisitter og placering

Rekvisitterafdelingen håndterer alle de ting, karaktererne rører ved eller bruger på sættet. Der er mange ansatte i rekvisitafdelingen, som rekvisitmesteren, rekvisitassistenten og rekvisitmageren. Rekvisitter-mesteren lokaliserer typisk rekvisitterne fra forskellige steder og køber dem inden for budgettet for at være med i filmen. Rekvisitter skaber normalt kunderekvisitter i hånden, som de ikke er i stand til at købe.

Lokationsafdelingen arbejder ofte sammen med rekvisitternes medarbejdere og instruktører for at finde indstillinger til forskellige scener. Lokationsspejderen besøger forskellige steder og indsnævrer deres udvalg til nogle steder, der kunne være ideelle til filmen, og location manageren overvåger processen og udvælger de locations, der skal præsenteres for instruktøren. Når de finder det rigtige sted, som instruktøren godkender, sikrer lokationsafdelingen, at de har de rigtige tilladelser til at optage der på den specifikke optagedag.

Sådan arbejder du på et filmsæt

Mange fagfolk søger job på et filmsæt, hvilket gør det til en konkurrencedygtig industri. Der er stadig nogle teknikker, du kan øve dig på, for at hjælpe dig med at få et job på et filmsæt. Følg disse trin for effektivt at finde og udføre arbejde på et filmsæt:

1. Byg dit CV og følgebrev

De fleste arbejdsgivere på filmhold kræver, at kandidater har et CV og følgebrev, der beskriver deres filmerfaring og viser deres tidligere projekter, hvis det er muligt. Hvis du har ringe eller ingen erfaring med filmsæt, kan du overveje at søge online efter lavbudgetfilm eller -videoer. Dette giver dig mere erfaring med at optage film og arbejde på et sæt, som du kan bruge, når du arbejder på et større filmsæt, på fuld tid. Overvej også at lave dine egne videoer eller film for at have flere projekter at vise på et CV eller følgebrev.

2. Nå ud til aktuelle branchekontakter

At have forbindelser i filmindustrien er en fantastisk måde at skille sig ud fra andre og blive ansat til film. Hvis du tidligere har arbejdet på andre film eller videoprojekter, så prøv at komme i kontakt med andre besætningsmedlemmer og tilføje dem til dit netværk. Når du leder efter job på sæt, skal du kontakte disse medarbejdere og spørge, om de kender til ledige stillinger.

Prøv at sende disse kontakter en kopi af dit CV og følgebrev, som de kan gennemgå og dele med deres kolleger. Mange arbejdsgivere stoler på anbefalinger fra kolleger eller nuværende medarbejdere, så brug af dine forbindelser kan øge dine chancer for at få et job på et sæt.

3. Prøv at lære af nuværende besætningsmedlemmer

Når du har fået en plads på settet, så prøv at finde måder at lære af andre besætningsmedlemmer ved at spørge om bestemte filmteknikker eller -metoder, når sættet ikke er for travlt, eller du er på pause med andre medarbejdere. De kan tilbyde dig vejledning og råd om, hvordan du forbedrer dine talenter og får flere filmjobs i fremtiden. Fortsæt med at opbygge forbindelser til medarbejderne og hav dit CV og følgebrev med dig til enhver tid, hvis de holder dig i tankerne til projekter, de kan filme, efter de er færdige med det aktuelle projekt.

4. Forbliv altid høflig, professionel og høflig

Når du er på sættet, så husk at forblive professionel hele tiden. Prøv at følge alle anvisninger givet af seniormedlemmer af sættet. Mange filmproducenter og instruktører vælger at genansætte filmholdsmedlemmer, som udfører arbejde af høj kvalitet for dem og er nemme at omgås for deres øvrige medarbejdere. Når du har etableret dig selv som en hårdtarbejdende og udført effektivt i din rolle, kan du modtage løbende tilbud om at arbejde i filmindustrien.

Inger Vestergaard
Inger Vestergaard Hvis du er interesseret i at lave film, kan du godt lide at arbejde på et filmsæt. De fleste sæt består af en bred vifte af teammedlemmer, som hver udfører specifikke opgaver for at sikre, at en film portrætterer den rigtige historie, som forfatteren, instruktøren og filmskaberen sigter efter at fortælle. Da filmindustrien er meget populær og udfordrende at arbejde i, er der mange forskellige strategier, du kan følge for at finde og få en rolle på et filmsæt. I denne artikel gennemgår vi, hvad et filmsæt er, de forskellige job, der er involveret i et, og hvordan man arbejder på et filmsæt.