Hvad Er UX-design? Og Hvordan Man Bliver En UX-designer

Hvad Er UX-design? Og Hvordan Man Bliver En UX-designer

UX-design, eller brugeroplevelsesdesign, udvider det grundlæggende i webdesign for at skabe mere end blot et websted eller en applikation. Ved at kombinere design, branding, funktion og tilgængelighed skaber du en oplevelse. UX-designere overvejer, hvem der bruger produktet, hvorfor de bruger det, og hvordan de bruger det. De tager disse oplysninger og designer, tester, skriver og markedsfører deres produkt eller service i overensstemmelse hermed. I denne artikel definerer vi, hvad UX-design er, hvordan man bliver UX-designer, almindelige opgaver, UX-værktøjer og de fire discipliner, du kan overveje som UX-designer.

Hvad er UX-design?

UX-design refererer til hele processen med at designe en brugervenlig oplevelse for slutbrugere i hjemmesider, applikationer og andre digitale oplevelser. UX-design inkluderer alle de visuelle elementer, interaktive funktioner, informationsarkitektur, brugervenlighed og den overordnede grænseflade mellem mennesker og den computer eller digitale platform, de bruger. Dette job kræver en bred vifte af færdigheder, og en UX-designer vil være en integreret del af et produkts livscyklus.

UX-design inkorporerer følgende processer:

  • Planlægning
  • Forskning
  • Præsentation
  • Søgemaskine optimering
  • Grafisk design
  • Usability analyse
  • Teknisk kodning

En typisk dag for en UX-designer kan omfatte en planlægningssession for et nyt projekt, research af det nye produkt, møde med virksomhedens udviklingsteam for at give dem UX-design input til et nyt projekt, en præsentation for designteamet og/eller klienten, samt møder og kommunikation med alle medlemmer af projektteamet.

Et eksempel på et godt UX-design ville være et nyt produktwebsted, som er nemt at navigere med et klart synligt søgefelt, links til vigtig information, ofte stillede spørgsmål, der forklarer det nye produkt og en chatboks for assistance.

Hvorfor er UX-design vigtigt?

Brugere ønsker at besøge websteder og applikationer, der er æstetisk tiltalende, informative og svarer til deres hensigt. Uanset om en bruger ønsker at undersøge et produkt, spore deres træning eller foretage et køb, ønsker de at finde løsninger bekvemt. UX, hvis det gøres korrekt, giver dem alt, hvad de ønsker i deres digitale oplevelse.

UX design tager hensyn til brugernes synspunkt i alle udviklingsstadier for at fremme medlemskab, kundetillid, loyalitet og køb. UX-designere bruger forskning, test og feedback til at bestemme, hvilke funktioner, funktioner og æstetiske kvaliteter, som brugerne finder de mest tiltalende og derfor produktive i forhold til virksomhedens mål.

Hvad laver en UX-designer egentlig?

UX-designere er ansvarlige for at gøre de produkter, tjenester og teknologi, de skaber, så brugervenlige som muligt. Der er ingen endelig liste over alt, hvad en UX-designer gør for at få dette til at ske, og UX-designeropgaver kan variere fra virksomhed til virksomhed. Imidlertid inkluderer en karriere inden for UX-design typisk disse ansvarsområder:

  • Evaluering af eksisterende system: Hvis der er et system, der allerede er designet eller i brug, vil en UX-designer evaluere det for at bestemme, hvad målene er for et nyt eller opdateret system.

  • AB-test: UX-designere tester to forskellige systemer mod hinanden - eller tester to forskellige versioner af et system under udvikling mod hinanden - for at afgøre, hvilket der fungerer bedre eller får en bedre brugerrespons.

  • Udførelse af brugerundersøgelser: På forskellige stadier i udviklingsprocessen undersøger UX-designere brugere for at indsamle information om deres præferencer.

  • Wireframing: UX-designere laver skitser af web- eller app-sider for visuelt at repræsentere strukturen, organisationen og navigationen, før de træffer farve-, typografi- og billedvalg.

  • Prototyping: For at hjælpe med at vise, hvordan et produkt vil se ud og føles, skaber UX-designere arbejdsmodeller af nye produkter eller produktrevisioner.

  • Oprettelse af brugerstrømme: UX-designere viser, hvordan brugere bevæger sig gennem et system eller dets processer – såsom hvordan en bruger kan komme ind på og navigere på et websted – for at identificere områder, der kan forbedres.

  • Design af mønstre: Ved at analysere flere brugere og deres handlinger identificerer UX-designere ofte brugsmønstre, som de kan skabeloner som gentagelige løsninger til fremtidige projekter.

  • Udvikling af personas: UX-designere skaber brugerpersonas for at identificere og sympatisere med deres brugeres smertepunkter for at skabe designløsninger.

  • Oprettelse af indholdsbeholdning: Oprettelse af en indholdsbeholdning – en organiseret liste over siderne på et websted eller en app – er en UX-designopgave, der hjælper med at bestemme et produkts struktur og organisation.

  • Implementering af stilguider: UX-designere følger stilguider for at sikre, at de forbliver på mærket, når de forbedrer eksisterende produkter eller skaber nye.

  • Brug af analyser: Beslutninger, som UX-designere træffer, er baseret på data, ikke meninger. UX-designere bruger digital analysesoftware til at spore brugerbesøg, udgange, tidsforbrug, navigation, brugsrækkefølge, køb og andre vigtige handlinger i forhold til deres produkt eller service.

  • Oprettelse af rapporter: UX-designere bruger rapporter til at dele brugeranalyser, forudsige brug og hjælpe med at organisere brugerdata.

  • Kommunikerende specifikationer: "Specifikationer" er en liste over krav, der beskriver de nødvendige detaljerede funktioner i et produkt og hjælper med at overføre et produkt fra design til udvikling.

UX-design vs. UI-design

UX-design er relateret til, men forskelligt fra UI-design. UI eller "User Interface design" fokuserer på, hvordan et produkt ser ud og fungerer, uden specifik hensyntagen til brugerpræferencer. UI-designeren anvender viden om æstetik til et produkts visuelle elementer som dets animation, knapper, afkrydsningsfelter, farvepalet, diagrammer, billeder, typografi og widgets. UX-designeren anvender viden om, hvad brugerne ønsker og har brug for, til et produkts handlinger og funktioner. Samarbejde mellem UX- og UI-design og designere skaber i sidste ende det bedst mulige produkt ved at opfylde både form- og funktionsbehov.

Læs mere: UI vs. UX: Hvad er forskellen?

De fire discipliner i UX

Der er fire discipliner eller designrelaterede specialer, der regelmæssigt interagerer med UX-design. De er:

  • ExS Experience Strategy - forkortet som "ExS" - er planlægning og udførelse af taktik til støtte for både brugerbehov og virksomhedens mål.

  • IxD Interaction Design - også kaldet "IxD" - er den disciplin, der specifikt beskæftiger sig med et produkts interaktive elementer. IxD-designere skaber intuitive designs til produktfunktioner som animationer, sideovergange og knapper, så brugerne kan udføre opgaver.

  • UR Brugerforskning eller "UR" søger at identificere brugerproblemer ved at inkorporere feedback fra eksisterende eller potentielle kunder. Designere bruger både kvalitative og kvantitative data fra interviews, undersøgelser og test til at guide deres designbeslutninger.

  • IA Information Architecture - kendt som "IA" - er den meningsfulde organisering af indhold og information. Informationsarkitekter er også opmærksomme på sammenhængen i sprogbrugen.

Læs mere: UX-forskning: Hvad det er, og hvordan man udfører det

Hvilke værktøjer bruger UX-designere?

UX-designere er afhængige af nye UX-værktøjer for at tilbyde deres brugere den bedste og mest opdaterede oplevelse. Nogle populære UX-værktøjer inkluderer følgende:

*Bemærk venligst, at ingen af ​​virksomhederne nævnt i denne artikel er tilknyttet Bonjoures.

  • Wireframing og prototyping: OmniGraffle, Balsamiq Mockups og Mockingbird er populære værktøjer til at skabe wireframes og prototyper.
  • AB-testende UX-designere bruger Google Website Optimizer som en selvstændig AB-testplatform.
  • Indholdsopgørelse: MS Excel – specifikt "GetUXIndex"-skabelonen – er et pålideligt indholdsopgørelsesværktøj. Mange indholdsstyringssystemer som WordPress og Drupal har indbyggede værktøjer til at kortlægge webstedsindhold.
  • Brugerundersøgelser: Der er mange undersøgelsesapps som PollDaddy, der vil konsolidere brugerfeedback. Der er også usability-specifikke værktøjer, såsom Usabilla og brugertesttjenester som Usability Hub.
  • Analytics: Verdens mest populære analyseværktøj er Google Analytics, selvom der er andre analyseværktøjer, der kan bruges sammen med GA eller som selvstændige.

Læs mere: Hvad er Google Analytics?

Trin i UX-designprocessen

UX-designprocessen består af fem store trin. Trinene til at færdiggøre et brugeroplevelsesdesign er:

1. Identificer problemet

Det første trin i UX-design er at identificere det problem, som brugerne står over for med et eksisterende system eller at angive et mere generelt problem, som ikke er blevet behandlet på teknologimarkedet.

2. Undersøg brugernes ønsker og behov

Efter at have identificeret problemet, er næste skridt at undersøge, hvad brugeren ønsker. Brugerforskning er nøglen til at skabe en brugervenlig, nem og effektiv løsning på det problem, du har identificeret. For eksempel kan din forskning vise dig, at brugere vil klikke på links på en hjemmeside i stedet for at skulle navigere til en anden del af hjemmesiden.

3. Design

Når du ved, hvad brugeren vil have, brainstormer UX-designere, laver wireframes og prototyper, der adresserer løsninger på det identificerede problem.

4. Test-analyse-modificere-gentest

Dette trin er en cyklus, der gentages, indtil produktet er klar til at blive lanceret. UX-designere overvåger testen af ​​produktet. De analyserer derefter testresultaterne og foretager ændringer baseret på disse resultater. Når UX-designteamet er overbevist om, at produktet opfylder kravene fra dets brugere og dets skabere, er det klar til lancering.

5. Implementer

Implementering refererer til, at en opdatering eller et produkt går "live" - ​​eller er tilgængeligt for dets slutbrugere. På dette tidspunkt er projektet afsluttet, medmindre der – når det går live – fortsætter fejl eller muligheder, på hvilket tidspunkt processen kan begynde igen.

Sådan bliver du UX-designer

UX-design inkorporerer mange forskellige discipliner og færdighedssæt – datalogi, grafisk design, skrivning, psykologi – så mange veje kan føre dig til en karriere som UX-designer. Selvom det ikke er absolut påkrævet, vil de fleste UX-designere have en associeret grad eller en bachelorgrad i et beslægtet fagområde, såsom marketing eller psykologi. Hvis du er interesseret i at blive en UX-designer, kan du overveje at tage disse yderligere trin:

  1. Forskning. Lær så meget som muligt om UX-design – dets historie, hvilken rolle det spiller i forskellige brancher, og hvordan en typisk UX-karrierebane ser ud. Jo mere du ved, jo mere vil du være i stand til at beslutte, om dette er den rigtige karrierevej for dig.

  2. Lær det grundlæggende. Brug onlineressourcer til at lære dig selv det grundlæggende i UX-design. At begynde din uddannelse og træning online er en hurtig og effektiv måde for dig at beslutte, om dette er den rigtige karrierevej for dig, før du investerer tid og penge.

  3. Formelt træne. Tilmeld dig et certifikat eller en uddannelse med fokus på design af brugeroplevelse. Dette er en god måde at sikre dig, at du har et solidt uddannelsesgrundlag, inden du begynder at søge job. Et certifikatprogram vil sandsynligvis også introducere dig til en mentor, der kan hjælpe med at guide din karriere.

  4. Freelance og frivillig. For at forbedre dine UX-designfærdigheder, se efter freelance- og frivillige muligheder. Dette er også en fantastisk måde at opbygge en liste over professionelle referencer, du kan bruge, når du ansøger om UX-designerroller.

  5. Byg din portefølje. Saml de bedste eksempler på dit studiearbejde, personlige projekter og frivilligt arbejde. Hvis du lige er startet på dette felt, kan dit frivillige arbejde være uvurderligt til at styrke din arbejdsportefølje.

  6. Bliv ved med at lære. Det er vigtigt at holde sig opdateret med UX-trends og værktøjer, da teknologien altid udvikler sig. En måde at gøre dette på er ved at blive medlem af professionelle organisationer, hvor du får adgang til de seneste nyheder, konferencer og muligheder for at netværke med andre UX-designere.

Magnus Christensen
Magnus Christensen UX-design, eller brugeroplevelsesdesign, udvider det grundlæggende i webdesign for at skabe mere end blot et websted eller en applikation. Ved at kombinere design, branding, funktion og tilgængelighed skaber du en oplevelse. UX-designere overvejer, hvem der bruger produktet, hvorfor de bruger det, og hvordan de bruger det. De tager disse oplysninger og designer, tester, skriver og markedsfører deres produkt eller service i overensstemmelse hermed. I denne artikel definerer vi, hvad UX-design er, hvordan man bliver UX-designer, almindelige opgaver, UX-værktøjer og de fire discipliner, du kan overveje som UX-designer.